Pagina's

Dansen in een kleurrijk rijsttapijt

Artikel in BN de Stem regio Etten-LeurSabine Bolk is gisteren begonnen met het leggen van een rijsttapijt op een podium in het Paulushofje. Vrijdagavond moet het tapijt klaar zijn. Een flamencodanseres gaat erin dansen. foto Peter van Trijen/het fotoburo

ETTEN-LEUR - De Bredase kunstenaar Sabine Bolk kent alle exotische supermarktjes bij haar in de buurt.

Tassen vol rijst heeft ze er gekocht. En linzen. De witte, bruine, oranje en groene korrels zijn haar materiaal. Ze maakt er kleurrijk tapijten van, zoals nu in Etten-Leur, op een podium in Het Paulushofje.

Bolks tapijt zal maar even 'leven', want een flamencodanseres gaat het vrijdagavond aan flarden dansen. Dat gebeurt tijdens Starry Night, de openingsavond van de manifestatie Van Gogh Leeft!

Deze dans in het rijsttapijt, met livemuziek, belooft een bijzondere voorstelling te worden. Inmiddels zijn alle tweehonderd kaartjes vergeven. De kunstenaar schrikt ervan. "Goh, dat zoveel mensen komen kijken. Maar ik vind het ook een hele eer."
Het materiaal rijst is Bolk aan komen vliegen. "Ik vond het leuk om vogeltjes op een bijzondere manier te voeren.
Dan kookte ik rijst en maakte er sjablonen mee, zoals bloemen in het gras."

Op de kunstacademie Sint Joost * maakte ze er een project van, Tour des Poulets. Ze trok met rijstkorrels langs boeren om tapijtjes voor kippen te maken. "Maar binnen een uur waren die tapijtjes helemaal aan gort. Door een danseres in mijn tapijt te laten dansen, kan ik het proces sturen. Zij breekt uit de vorm, dat is het idee. En daarbij maakt ze al tappend nieuwe patronen in de korrels. Het is dan ook geen doelloze destructie, maar een mooi, passioneel proces." Na afloop gaan de korrels als smakelijk maaltje naar Etten-Leurse kippen.

door Irmgard Breugelmans. woensdag 13 april 2011

* "Tour des poulets" vond plaats in 2008, ik ben in 2006 afgestudeerd aan St.Joost. Ik ontwikkelde "Tour des poulets" tijdens een werkperiode bij KipVis in Middelburg.

Geen opmerkingen: