door Ali Pankow. dinsdag 05 augustus 2008Voorbeeld van een rijsttapijtje met nostalgisch motief van Sabine Bolk. Zij maakt daarvoor gebruik van gekookte rijst, erwten, linzen en bonen.
MIDDELBURG - Ze houdt van patronen. Taferelen uit haar eigen omgeving: oma's stoel, het grenen kastje van haar moeder of haar eigen lege bed bieden de jonge kunstenares Sabine Bolk ( 23) uit Breda een belangrijke inspiratiebron voor de patronen die ze verwerkt in haar tekeningen, behang en rijsttapijten.
Tot half september vertoeft ze in kunstwerkplaats KipVis aan het Molenwater 4a in Middelburg. Daar werkt ze aan een expositie 'verdwijnkunst'. Zij is in dit verband op zoek naar kippen die aan dat verdwijnen een belangrijke bijdrage kunnen leveren.
Bolk studeerde in 2006 af aan kunstacademie Sint Joost in Breda. Zij legde zich toe op sculpturen, maar daarnaast tekent ze graag. Bovendien houdt ze van vogels. Dat alles ligt ten grondslag aan haar rijsttapijten. "Kort na mijn afstuderen, kreeg ik het idee de vogels in mijn tuin op een andere manier te voeren. In plaats van een handje vol rijst in het gras te strooien, besloot ik een sjabloon te maken. Hierdoor ontstond een bloempatroon in het gras. De vogels hadden zo een lekkere maaltijd van gekookt rijst en ik had een mooi uitzicht", vertelt Bolk om aan te geven hoe het idee van rijsttapijten is ontstaan. Zij breidde dat idee uit tijdens een expositie in een binnenruimte. "Daar maakte ik van gedroogde rijst, linzen, bonen en erwten een vloerkleed. Na de tentoonstelling ging het opgeveegde tapijt naar de kippen van een van de medewerkers van het pand."
Bij KipVis, de naam van de kunstwerkplaats nodigt daar extra toe uit, wil ze meer belang toekennen aan het aandeel van de kippen. "Ik wil nu een tapijt maken van weer rijst, bonen, linzen en erwten, maar daar zal ik nu ook kippenvoer, zoals zonnebloempitten, gebroken mais, haver en tarwe aan toevoegen. En dan zien hoe de kippen daarop reageren", zegt Bolk.
Zij heeft met vogels inmiddels de ervaring opgedaan dat het voedsel hen in eerste instantie niet opviel toen zij het in mozaïkpatroon als tapijt had uitgelegd. "Het duurde even voordat ze merkten dat het eetbaar was. Ik ben benieuwd hoe dat met kippen gaat en hoe ze het tapijt zullen opeten. Welke zaden of bonen hebben hun voorkeur en hoe lang doen ze erover?"
Aanvankelijk overwoog Bolk een oproep te doen voor enkele testkippen om bij KipVis 'en residence' te nemen. Dat idee heeft ze inmiddels laten varen. Het lijkt haar beter de kippen in hun eigen omgeving te laten en zelf ter plekke haar rijsttapijten te komen uitleggen. "Ik heb al enkele spontane reacties van mensen met kippen die willen meewerken. Iemand met vier hobbykippen en een man met specifieke kippen, zogeheten Japanse kwartels. Ik hoop nog meer adressen te vinden", zegt Bolk. Zij wil foto's en filmpjes maken van de tot stand koming en van het verdwijnen van haar rijsttapijten. Daarnaast zorgt haar vriend en klarinetist Koen de Wit voor muzikale improvisaties rond deze verdwijnkunst. Ook hierbij is het de vraag hoe de kippen hierop reageren. Bolk wil alle registraties presenteren tijdens de slotmanifestatie in de werkplaats van KipVis. Die presentatie staat gepland op zaterdag 13 september. Overigens zijn belangstellenden hier ook vooraf tijdens haar werkproces welkom. Zij exposeert bij KipVis ook haar tekeningen met nostalgische patronen en andere voorbeelden van verdwijnkunst, zoals sierkleedjes van koffie, suiker en melk. Kippenhouders die Sabine Bolk ruimte willen bieden, kunnen haar bellen of mailen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten